Vi har tidigare skrivit om hur viktigt det är att ha rätt person på rätt plats, vilket du kan läsa genom att klicka här. Men hur kan du som arbetssökande hitta alternativa vägar till drömjobbet? Det tänkte vi besvara idag!

I en artikel i DN har man intervjuat PR-strategen Hans Kullin som ger sina bästa tips på hur man faktiskt kan söka jobb genom sociala medier. Men självklart ska man inte endast begränsa sig till Facebook, LinkedIn eller ha en blogg och förvänta sig att arbetsgivaren på något magiskt vis ska hitta just dig. Nej, det handlar snarare om att arbeta aktivt för att nå ett jobb.

Våra tips

  • Skriv ett unikt personligt brev som berättar vem du är, vad du gjort arbetslivsmässigt och vad dina mål är. Ett tips är också att berätta något unikt om just dig, kanske är du grymt bra på stand up och roar nära och kära under dina lediga dagar – kom dock ihåg att alltid relatera dina unika kvalifikationer till den tjänst du söker, kanske gör ditt stand up intresse att du är social, hjälpsam och ser positivt på allt i din tillvaro?
  • Följ företag du vill jobba för på sociala medier – kanske är du jätteintresserad av en typ av bransch, börja då följa företag inom branschen på Twitter, Facebook och LinkedIn för att se eventuella nyanställningar, ställa frågor till företagen och hålla dig uppdaterad på vad som är på gång i just den branschen. Kanske ska de ställa ut på en mässa som du kan besöka? Eller så kanske de håller öppet hus dit du kan gå för att ställa frågor och presentera dig för företaget?
  • Var engagerad – många som söker jobb förväntar sig att arbetsgivaren på något magiskt sätt ska upptäcka den arbetssökande utan att denne behöver göra något själv. Det är helt fel väg att gå. För att potentiella arbetsgivare ska välja just dig måste du synas, så kommentera, fråga och sök alla tjänster som din drömarbetsgivare annonserar. Det gäller att visa framfötterna!