Vi har tidigare propagerat för vikten av ett bra arbetsbord, men hänsyftningen att ett sådant både ger ett större kreativt flöde, ordning och struktur. I detta inlägg vill vi även lägga vikt vid ergonomi och hur ett bra arbetsbord där är höj- och sänkbart, anpassat för just arbete vid dator och tillsammans med en höj- och sänkbar stol.

I DN kan vi läsa hur en sjukgymnast nyligen sagt att ergonomi är än viktigare än träning. En så kallad genomgång av hur man ställer in sin jobbstol kan vara väldigt mycket mer effektivt för ens hälsa än att efter jobbet gå och träna på ett närbeläget gym. En generalisering så klart icke desto mindre en intressant åsikt.

business woman working on computer in office

Det är väldigt vanligt med nack- och ryggbesvär när det kommer till arbetsrelaterade skador, och en undersökning från samma nyhetsartikel visar att endast fem procent av de som faktiskt har besvär väljer att berätta för sin arbetsgivare. Det är intressant eftersom hela 12 procent arbetar framför en dator i princip varje dag, med skador i rygg och nacke blir det ganska smärtsamt efter ett litet tag. Nackbesvär, ryggont och spänningshuvudvärk är symptom som kan stämma in på just problem ergonomimässigt, ett område som kan te sig lätt och enkelt men som är större än man tror. Det spelar ingen roll om du har en stol för tusentals kronor om du ändå inte vet hur du ställer in den.

Lär dig mer i ämnet

Bra ergonomi är dessutom viktigt för att undvika hjärt- och kärlssjukdomar. Det är med andra ord dags att ta en titt på hur arbetsplatsen faktiskt ser ut, hur medarbetarna känner när de sitter vid sina datorskärmar timme in och timme ut, har de ont i axlar, huvud och nacke? Då kanske det kan vara värt att läsa på lite om just ergonomi, om tips på hur det går att förbättra arbetsplatsen och lära sig mer om detta breda och väldigt, väldigt viktiga ämne.