20960910-marketing-online-means-market-promotions-3d-illustrationVarje år kommer det nya digitala trender som ger nya möjligheter i företags marknadsföring och försäljning. Genom bland annat insamling av data, analys och strategier online kan man utveckla sin marknadsföring och digitala närvaro till toppen. 

Något som genomsyrar de digitala trenderna är olika exempel på internetmarknadsföring, som länge varit en stor snackis inom branschen.

Datadriven marknadsföring och analys av kundbeteende

Något som verkligen är superinne och helt i tiden är datadriven marknadsföring och analys av kundbeteenden på nätet. Det är ett effektivt sätt för att driva sin marknadsföring åt rätt håll och fånga upp dem som faktiskt är potentiella kunder till en verksamhet. I en artikel från Dagens Media skriver man om årets digitala trender, och där tas bland annat just detta upp. I och med digitaliseringen har det nu kommit mer effektiva sätt för att mäta och samla in data som du kan använda i din marknadsföring. Men när man samlar in information och kunder måste man också kunna analysera det för att få fram det essentiella ur det och därav förbättra sin internetmarknadsföring med SEO, SEM på på sociala medier till exempel. Konvertering är också något som det snackas mycket om, där kundupplevelse blir allt viktigare och det gäller att online hitta effektiva metoder som leder till konvertering, alltså att kunden gör det som du vill att denne ska göra på din sajt exempelvis.

Inspireras av en legend

Ett annat bra sätt för att maxa sin marknadsföring är att hålla sig uppdaterad om marknaden överlag och ta inspiration och lärdom av legender inom ämnet. En sådan legend är Steve Jobs, som har en minst sagt nytänkande och häftig syn på marknadsföring, läs mer. Här i videon nedan berättar han mer om det.