Det är många butiksägare som kämpar för att butiken ska gå runt och bli lönsam. Det är nämligen stor skillnad på att jobba för en stor butikskedja med färdiga koncept och marknadsföringsstrategier, jämfört med att jobba för sin egen verksamhet. Som egen butiksägare måste du nämligen sköta all marknadsföring och skapa försäljningsstrategier själv, och då behöver du ta reda på vad som faktiskt påverkar kundernas köpvanor.

816605-shirts-on-hangersVissa dagar går försäljningen riktigt trögt, och andra dagar är det som om den går av bara farten. Men alla som jobbat i en mindre butik vet att det krävs väldigt mycket energi och engagemang från säljarens sida om kunderna ska vilja spendera sina pengar i butiken. Men om en butik är helt fel exponerad, har fel musik eller luktar illa så kan det stjälpa hela försäljningen, oavsett hur bra säljare du är. Enligt marknadsföringsforskaren Jens Nordfält kan exponeringstrix som störtar vid kassan öka försäljningen av en produkt med 500 procent, skriver Sydsvenskan. Om man även blandar färgerna i störten kan det ge ännu bättre försäljning.

Enligt en artikel i Svenska Dagbladet menar Jens Nordfält också att det är viktigt att känna sina kunder. Om man jämför en lågprisbutik för män och en exklusiv inredningsbutik kommer man att se ganska stora skillnader i både butiksinredning, skyltar och exponeringen.

Väl vid kassan har de flesta redan inhandlat sina planerade inköp. Där sätter butiken in en sista stöt: merförsäljningen.

Förutom störtar kan man använda sig av skyltar i olika storlekar och höjd, provdockor eller produktställ. Produktställ hjälper till att visa upp varorna ordentligt, och att placera varorna på en gavel i kundernas bekvämaste ”ta-höjd” ger garanterat ökad försäljning. Butiksinredningen ska ju vara till för att inspirera kunderna och visa upp de varor som kunden kan tänkas behöva eller vilja ha, och det i sin tur ökar försäljningen och hjälper dig som säljare på traven.