Vad kan göra medarbetare sjuka förutom en bullrig och stökig arbetsmiljö, eller en osäker sådan? Jo, bland annat hög arbetsbelastning och långvarig stress. Nu har den allra första mottagningen inriktad på just utmattningssyndrom öppnat.

 

Det finns mycket i en arbetsmiljö som kan få medarbetare att jobba sämre, eller rentav må sämre och bli sjuka. En faktor som påverkar är bland annat ljudnivån på arbetsplatsen. Hur hög är den? Och får den människor att känna sig extra stressade? Om detta skrevs ett inlägg om tidigare.

 

Långvarig stress är farlig

 

Om stressen blir långvarig kan man bli sjuk. Det kallas för utmattningssyndrom och blir allt vanligare som orsak till sjukskrivning. I Göteborg har man nu till och med öppnat en unik mottagning just för denna typ av sjukdom. I Göteborg Direkt skrivs det att nu har den allra första patienten tagits emot på Psykiatrimottagning för utmattningssyndrom på Viktor Rydbergsgatan, en specialistmottagning under psykiatrin.

pexels-photo-52608

Under förra året var hela 8 000 patienter sjukskrivna för utmattningssyndrom i Västra Götalandsregionen och den som drabbas brukar i första hand ta kontakt med just vårdcentralen. De som drabbas av utmattning och har ytterligare en diagnos som exempelvis ångest eller depression är de som i fösta hand får hjälp av mottagningen.

 

Personen som varit med och startat upp enheten menar att det viktigaste är att patienten kommer igång till någon slags sysselsättning för att närma sig en slags vardag som de trivs med. Kanske att jobba men i en lägre procentgrad. Det svåra är för patienterna att inse och förstå sin egen energibalans och att man under dagen behöver ladda sina batterier, med att kanske gå en promenad, ta en fika, sitta och kolla ut genom fönstret eller odla sociala kontakter efter jobbet. Det som stökar till det är att vi lever i en prestationsbubbla där alla ska visa sig duktiga och allting blir till en tävling. Det hjälper inte direkt.

 

Det som kan leda till utmattningssyndrom är bland annat:

 

  • Högt tempo på jobbet med stark press, som inte ger något tillbaka
  • Långvarig arbetslöshet
  • Dödsfall, sjukdom och separationer är svåra skeenden som många upplever som väldigt stressande
  • Höga krav på sig själv och från andra, till exempel sin chef eller andra medarbetare