Inom företagsvärlden är det vanligt med reklam, alla företag i hela världen kan nämligen dra nytta av att synas på marknaden för att lyckas i den hårda konkurrensen om kunder. Men hur lyckas man bäst med sin reklam?

När det kommer till reklam är det viktigt att man skapar sin egen nisch som får den tilltänkta målgruppen att tycka om eller tro på det du säljer och det smartaste du klan göra är att anlita ett proffs för att hjälpa dig att komma ut med ditt budskap. Om ditt företag till exempel har sin huvudbasis omkring huvudstaden med omnejd, ja då kan det vara bra att anlita en reklambyrå för direktreklam i Stockholm och inte i Sundsvall. En annan bra sak att hålla i minnet är att hålla reklamen inom ramarna för både det moraliska och det etiska så att företaget inte blir anmält till Reklamombudsmannen, vilket en stor kedja nyligen blev enligt en artikel i DN. Och man ska även vara noga med att vara ordentligt tydlig i vad reklamen faktiskt säger annars kan det sluta som det gjorde för den här reklamfilmen som fick bakläxa. För det är ju nämligen så att din reklam både kan stärka och sänka ditt varumärke, så var noga med att verkligen tänka igenom vilket budskap företagets reklam ska ge så att reklambyrån ni anlitar har en tydlig bild av era förväntningar.

Riktad reklam

Visst är det möjligt att rikta sin reklam mot en specifik målgrupp så som kvinnor, män eller äldre personer, men det gäller att veta vad respektive målgrupp tittar på i en reklam. Till exempel så skriver Metro en intressant artikel i ämnet om vart exakt en kvinna eller en man tittar någonstans i en reklam genom att använda sig av något som kallas eyetracking, som alltså mäter vart ens blick hamnar på en reklambild. Så här skriver man i tidningen:

”Så kallad ”eye-tracking”, som mäter ögats rörelser, kan avslöja mycket om vad vi egentligen fokuserar på när vi ser en bild. Tekniken är inte minst användbar för annonsörer som vill veta vilken typ av reklam som fungerar bäst.”